Új funkciókkal bővül az e-napló
Három újítás a könnyebb e-napló használatért
A nyár során is folyik az e-építési napló fejlesztése, melynek eredményeként szeptembertől három újítás várja a felhasználókat. A munkaállapot rögzítése, a kiemelt naplók megjelölése és az e-mailes értesítések a mindennapi munkavégzést fogják kényelmesebbé és átláthatóbbá tenni.
Az elektronikus építési naplót 2013 októberében vezették be, első körben az építmények egy szűkebb halmazára, majd ez a kör folyamatosan tágult. A Lechner Tudásközpontban dolgozó szakemberek feladatai közé tartozik az e-napló üzemeltetése, valamint a folyamatos fejlesztés is, amely agilis módszertan szerint, scrum csapatban zajlik. Elsődleges cél, hogy a szakrendszer felülete minél könnyebben kezelhető legyen és a lehető legjobban kiszolgálja a felhasználókat, ennek jegyében 2016 tavaszától már mobiltelefonról is elérhető az alkalmazás. A felhasználóbarát online platform létrehozása érdekében 2018 januárjától az e-naplót naptáras formában is meg lehet jeleníteni, melynek köszönhetően napokra lebontva visszakereshetők az azonos építkezéshez tartozó, különböző szakemberek által közzétett bejegyzések és események.
A fejlesztések eredményei a tervek szerint ősszel lesznek majd elérhetők, a kezdeti tesztidőszakban egy szűk csoport, nagyjából 5-10 fő számára, akik között építtető, műszaki ellenőr és kivitelező is lesz. Az általuk megfogalmazott javaslatok rendszerbe illesztését követően válik majd az összes felhasználó számára elérhetővé a három új funkció.
Az e-napló használói minden új eseményről és bejegyzésről értesítést kapnak, ezek a jelzések azonban kizárólag az ügyfélkapus bejelentkezés után jelennek meg a rendszer webes felületén, vagy a mobilalkalmazásban. Az egyszerre több e-naplót is kezelő szakemberek naponta több tucat értesítést is kaphatnak, a nagy mennyiségű üzenet miatt pedig előfordulhat, hogy akár fontos történések is elkerülik a figyelmüket. Erre a problémára kínál megoldást a kimenő e-mailes funkció, amely rengeteg szakember munkáját fogja könnyebbé tenni. 2018 szeptemberétől minden felhasználó beállíthatja személyre szabottan, hogy milyen kiemelt eseményről, illetve milyen szerepkörére hivatkozva szeretne a rendszerből kimenő e-mailes értesítést kapni. Sőt, akár különböző típusú történésekhez más-más e-mail címet is lehet társítani, így azok a felhasználók, akik egyszerre több különböző szerepkörben dolgoznak, könnyedén el tudják majd különíteni feladataikat.
A második tervezett újítás a folyamatban lévő naplók kiemelése lesz. Ezzel a funkcióval a felhasználó a listában szereplő naplók közül meg tudja jelölni azokat, melyekben gyakrabban, vagy kiemelten tesz közzé bejegyzést, így azok a bejelentkezést követően elsőként fognak megjelenni.
Az e-napló személyre szabása érdekében ősztől a folyamatok megjegyzése is elérhetővé válik, tehát ki- és belépés után pont onnan folytatható a munka, ahol a naplókezelő korábban abbahagyta. Amennyiben a felhasználó megnyitja egy adott napló részleteit, ám az adatrögzítés valami miatt félbeszakad, akkor akár másnap is ugyanazok a megnyitott fülek várják majd a felületen.
A felhasználói élmény javítása érdekében tett lépések a szeptemberi frissítések után is folytatódnak, 2018 év végéig további új funkciókkal bővül majd az e-napló. Az építésügy adminisztratív folyamatainak teljes digitalizálása során egy olyan rendszerré bővül, amely az új nevéhez is híven – ÉKTR, vagyis Építőipari Kivitelezést Támogató Rendszer – biztosítja az építkezések teljes körű elektronikus nyomon követését.
Az Építőipari Kivitelezést Támogató Rendszer az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával, a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00038 azonosítószámú, „E-építés keretrendszer – innovációval a magyar emberek szolgálatában” című projekt keretében készül.